Snippet

#FMF2018: Dzień 2 - Scoring4Polish Directors!

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to jeden z najważniejszych Festiwali muzyki filmowej w Europie i na świecie. Prezentuje muzykę tworzoną na potrzeby kina jak i telewizji oraz gier wideo. Wydarzenie to wyróżnia się śmiałą organizacją, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także niesamowitą widowiskowością. Podczas festiwalu odbywają się retrospektywy i koncerty galowe, koncerty monograficzne oraz liczne wydarzenia poboczne jak wywiady czy też warsztaty. Zwieńczeniem każdej edycji jest symultaniczny pokaz filmu z muzyką na żywo. W tym roku przypada już 11 edycja. Czeka na nas mnóstwo atrakcji i dobrej muzyki.

11 Festiwal Muzyki Filmowej 2018, Dzień 2

Scoring4Polish Directors
Data: 31.05.2018
Godz: 20:00
Miejsce: Centrum Kongresowe ICE




















Scoring4Polish Directors

Drugi dzień festiwalu to święto polskiego kina, które również posiada swoją muzykę filmową. Tego dnia świętowaliśmy kinematografię rodzimych reżyserów, którzy w swoich filmach sięgają po muzykę nie tylko polskich, ale także i zagranicznych kompozytorów. Wydarzenie Scoring4Polish Directors odbyło się po raz trzeci w historii festiwalu i tym razem jego gościem specjalnym była Agnieszka Holland.

Dnia 31 maja ponownie zebraliśmy się w Centrum Kongresowym ICE w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego, aby wsłuchać się w dźwięki muzyki filmowej. Tym razem jednak był to wyjątkowy wieczór, albowiem poświęcony wyłącznie polskiej twórczości, a w szczególności postaci Agnieszki Holland.

"Rozwijając Festiwal Muzyki Filmowej jego dyrektor artystyczny, Robert Piaskowski, wpadł na pomysł zorganizowania serii koncertów poświęconych najwybitniejszym polskim reżyserom. I tak gościli u nas Andrzej Wajda, potem Roman Polański, a dziś – Agnieszka Holland. Kraków jest miastem otwartym dla filmu" – mówiła wczoraj Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora FMF.

Koncert został podzielony na dwie części. Pierwsza została poświęcona muzyce do filmów z zeszłego sezonu filmowego, która wyróżniała się na tle innych. Natomiast druga część została poświęcona wyłącznie muzyce z filmów pani Agnieszki Holland. Wydarzenie rozpoczęło się z małym poślizgiem, ale bardzo szybko pozwoliło nam zapomnieć o tych niedogodnościach. Jak tylko na sali wybrzmiała muzyka wszystkie nasze troski i zmartwienia odeszły w niepamięć. Naszą przygodę z muzyką do polskich filmów otworzyła suita Sandro Di Stefano, włoskiego kompozytora, który miał przyjemność współpracować z Bodo Kox'em przy jego filmie pt: "Człowiek z magicznym pudełkiem". Sam artysta zaszczycił nas również swoją obecnością. Następnie przeszliśmy do światowego fenomenu, czyli polsko-brytyjskiej koprodukcji "Twój Vincent" ze wspaniałą muzyką Clinta Mansella (osobiście ją uwielbiam). Niesamowicie było wysłuchać kompozycji z tego filmu na żywo, albowiem muzyka ta ma sobie coś przeszywającego, a zarazem wprowadzającego w stan katatonii. Rewelacja. Na sam koniec części pierwszej zaprezentowano nam kompozycje z filmów Radzimira Dębskiego (znanego także jako JIMEK), który miał okazję napisać fenomenalną muzykę do "Sztuki kochania", za którą zresztą zdobył Orła 2018, a także do hitu ostatnich miesięcy, czyli "Ataku Paniki". Pod względem rozmachu i widowiskowości muszę przyznać, że był to najciekawszy element tej części no i chyba całego koncertu. Niekonwencjonalne pomysły, szalone rozwiązania i moc sprawiły, że występ ten zdecydowanie zapadnie nam na długo w pamięci. Jako fan jego twórczości muszę wyznać, że to, co zaprezentował, to było coś niesamowitego. Ponadto sam dyrygował wtedy orkiestrze.

Po krótkiej przerwie wróciliśmy na salę by wsłuchać się w muzykę do filmów Agnieszki Holland. Część tę otworzyła suita z "W ciemności" Antoniego Komasy Łazarkiewicza. Następnie przeszliśmy do Jana A. P. Kaczmarka i jego współpracy z cenioną reżyserka. Zaprezentowano nam jego kompozycje do filmów takich jak: "Całkowite zaćmienie", "Plac Waszyngtona", a także "Trzeci cud".

"Zaczęło się od "Całkowitego zaćmienia" i wcale nie byłam wtedy pewna, że to się uda. Muzyka Kaczmarka wydawała mi się zbyt ciemna. A jednak skomponował ścieżkę dźwiękową, która podniosła wartość tego filmu o kilka stopni w górę. Potem był "Plac Waszyngtona", do którego Jan napisał bardzo romantyczne, aczkolwiek oryginalne tematy, dalekie od kalki z utworów ogólnie znanych. I wreszcie "Trzeci cud", z muzyką w pewnym sensie eksperymentalną, która przez swoją surowość, nawet brutalność, wspaniale dialoguje z mistyką podjętego przeze mnie tematu" – mówi bohaterka wieczoru.

Natomiast sam kompozytor rozpoczęcie współpracy z reżyserką uważa jako przełom w jego karierze: "To był czas błogosławiony, ale też wielkie wyzwanie natury intelektualnej. Nasza współpraca miejscami była chropawa, bo nie byliśmy parą mięczaków, mówiąc bez ogródek. Działy się czasem rzeczy krew w żyłach mrożące, i właśnie to było fantastyczne" – opowiadał podczas wczorajszego spotkania z publicznością FMF. Kompozytor również wyznał, że wtedy panowały jeszcze czasy wolności twórczej. Agnieszka robiła swoje, a on swoje i nikt nie wchodził drugiemu w drogę. Teraz już tak nie ma i ingerencja w pracę kompozytorską to codzienność – wyznał ze smutkiem.

W trakcie koncertu zabrzmiały również kompozycje Zbigniewa Preisnera do filmów takich jak "Europa, Europa" oraz "Tajemniczy ogród". Natomiast w międzyczasie czekał na Agnieszkę specjalny prezent prosto zza oceanu. Na ekranie pojawił się Jeff Beal, który z okazji koncertu przygotował dla reżyserki fantazję fletową stworzoną z motywów z serialu "House of Cards" do którego Holland nakręciła cztery odcinki. Na flecie zagrała niezastąpiona Sara Andon. Drugą część koncertu zamknęła muzyka Antoniego Komasy-Łazarkiewicza do najnowszego filmu reżyserki, czyli "Pokot". Jak wyznał sam kompozytor to całkiem inna historia niż w przypadku "W ciemności".

"W filmie "W ciemności" muzyka występuje w ilościach homeopatycznych, jest cicha i dyskretna, ale ambitna. "Pokot" na odwrót – operuje prostą kinetyczną energią" – wyjaśnia kompozytor.

Na koncercie pojawiło się mnóstwo znanych twarzy oraz kompozytorów muzyki. Oprócz wymienionego już Sandro Di Stefano na widowni znaleźli się również: Radzimir Dębski, Jan A. P. Kaczmarek, Zbigniew Preisner, a także Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Ponadto pojawili się również reżyserzy i autorzy najpopularniejszych tytułów filmowych jak Dorota Kobiela czy Bodo Kox. Na scanie natomiast mieliśmy możliwość posłuchać – Cracow Singers oraz AUKSO-Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją założyciela zespołu, Marka Mosia.

Scoring4Polish Directors upłynęło w niezwykle przyjemnej atmosferze i zdecydowanie zostanie nam w pamięci. Ta niesamowita gala, której bohaterką wieczoru była Agnieszka Holland, pokazała nam, że muzyka w polskich filmach jest bez dwóch zdań na światowym poziomie. Jedyne czego jej parkuje to drugiego życia w postaci fizycznej płyty CD lub edycji cyfrowej. Niestety, ale polska muzyka cierpi ze względu na to, że po umieszczeniu jej w filmie w większości przypadków nie zostaje nigdzie wydana, ani opublikowana. To duża strata, albowiem jestem pewien, że są ludzie, którzy chcą jej posłuchać. Zresztą koncerty takie jak Scoring4Polish Directors to potwierdzają. Być może nie jesteśmy jeszcze na takim etapie, ale życzę sobie i kompozytorom, aby ten czas już nadszedł.

A już jutro dzień pełen wrażeń. Spotkanie z twórcami, "Piękna i Bestia" z muzyką na żywo i Dance2Cinema! To będzie cały dzień intensywnych wrażeń. Do zobaczenia.

Galeria:







Wideo relacja:



Playlista:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz